“Pietro Canonica ve Atatürk” çalıştayı İtalyan Kültür Merkezi’nde başladı
İtalyan Kültür Merkezi, Cumhuriyet’in 100. yılı etkinlikleri kapsamında İtalya Büyükelçiliği ve Roma Belediyesi iş birliğiyle “Pietro Canonica ve Atatürk” başlıklı çalıştay düzenledi.
Casa di Italia Tiyatrosu’nda gerçekleşen çalıştayda, Atatürk’ün en ünlü heykellerinden bazılarına imza atan İtalyan heykeltıraş Pietro Canonica’nın Cumhuriyet’in ilk yıllarındaki çalışmaları ele alındı.
Etkinliğin açılışında konuşan İtalya’nın Ankara Büyükelçisi Giorgio Marrapodi, Mustafa Kemal Atatürk ile Canonica’nın hikayesini hatırlamanın ve dile getirebilmenin önemine işaret ederek, “Roma Belediyesi iş birliği çok önemliydi. Roma’nın tarihi önemini biliyorsunuz. Başkent olmanın ötesinde bir öneme sahiptir. Bugünün önemine değinmek gerekirse İtalya ile Türkiye arasındaki kültürel iş birliğini göstermek ve İtalya’nın Türkiye Cumhuriyeti’nin 100. yılının kutlanmasına yaptığı katkıların altını çizmektir.” dedi.
Marrapodi, sanatçı Canonica’nın Türkiye’nin en önemli şehirlerinin, en önemli alanlarında eserlerinin yer aldığına dikkati çekerek, İtalyan kültürünün Ankara’ya katkılarının azımsanmayacak ölçüde olduğunu söyledi.
İstanbul İtalyan Kültür Merkezi Müdürü Salvatore Schirmo da çalıştay kapsamında Cumhuriyet’in ilk yıllarında, Türk-İtalyan ilişkileri ve kültürel alışverişe değinileceğini belirterek, şunları kaydetti:
“Heykeltıraş Pietro Canonica, Türkiye’de muhtelif eserlere imza atmıştır. Türkiye Cumhuriyeti’nin kurucusu Mustafa Kemal Atatürk’ün davetine binaen Türkiye’ye gelen Pietro Canonica, yeni doğan bir cumhuriyeti eserlerine yansıtmak üzere bazı heykellere imza atmıştır. Atatürk’le arasında çok samimi, dostane bir ilişki oldu. İfade ettiğine göre, Atatürk, kendisini Ankara’da kendi evinde ağırlamıştır. Atatürk’ün evinin şık, zarif ama gösterişsiz olduğunu da belirtmiştir. Atatürk, Canonica’nın eserlerini görünce şunu demiştir: ‘Ben aynaya baktıkça Canonica’nın yapmış olduğu büstü görüyorum.’ Çok büyük bir övgü yapmıştır. Canonica, Atatürk’ün talimatları doğrultusunda Türkiye’de birkaç sene içerisinde dört esere imza atmıştır.”
Tarihçi Prof. Dr. İlber Ortaylı ise Türk inkılabının ve modern tarihin Canonica’nın heykellerine yansıdığını vurgulayarak, onun portrelerindeki Atatürk’ü birçok resimde gördüğünü dile getirdi.
Ortaylı’nın yanı sıra çalıştayda Carla Scicchitano, Silvia Pedone, Luca Orlandi, Aylin Tekiner, Francesco Pongiluppi, Mevlüt Çelebi, Özlem İnay Erten, Davide Deriu, Burcu Pelvanoğlu, Luca J. Senatore, Marco Carpiceci ve Fabio Colonnese konuşmacı olarak yer alıyor.
Konuşmaların İtalyanca ve Türkçe simultane tercümeyle gerçekleştirildiği etkinlik, Luca Orlandi ve Burcu Pelvanoğlu rehberliğinde Taksim Cumhuriyet Anıtı’na yapılacak turla sona erecek. Çalıştayın kaydı, İtalyan Kültür Merkezinin YouTube sayfasında yayınlanacak.
Türkiye’de en bilinen Atatürk heykellerinden, Ankara Etnografya Müzesi önündeki meydanda yer alan atlı Atatürk heykeli (1927), Zafer Meydanındaki mareşal üniformalı Atatürk heykeli (1927), İstanbul’da Taksim Meydanı’ndaki Cumhuriyet Anıtı (1928) ve İzmir’de Cumhuriyet Meydanı’ndaki atlı Atatürk heykeli (1932) Canonica’nın imzasını taşıyor.